Segons vam poder conèixer a l’edició 2023 del Mobile World Congress, el 80% de l’impacte climàtic d’un dispositiu mòbil es produeix abans que el traiem de la caixa.
Així que comencem aquest article subratllant allò essencial: la importància que els fabricants i operadors de mòbil treballin perquè els smartphones estiguin dissenyats per durar, utilitzin materials reutilitzats i reciclats per no dependre de matèries primeres noves, siguin fàcils i econòmics de reparar, i al final d’una llarga vida útil, siguin 100% reciclats usant energia renovable i responsable.
Dit això, quines solucions i alternatives hi ha avui dia perquè com a persones consumidores puguem participar d’aquest canvi necessari? Aquí us portem 6 exemples:
1. Redissenyar
Com hem indicat, la fase de disseny i producció és la més important i, en aquest sentit, si hi ha una empresa que destaca sobre les altres des de fa anys és Fairphone.
Es tracta de l’empresa pionera a dissenyar un mòbil el més just i sostenible possible, tenint en compte materials, procés de fabricació i postvenda. Són un exemple de compromís, coherència i transparència per a tota la indústria.
El seu darrer model, Fairphone 4, costa menys de 600 euros, competint en preu amb els models de gamma alta d’altres marques conegudes. Com veurem a continuació, si el preu pot ser una barrera sempre tenim l’opció d’optar per un model no-nou.
Us animem a visitar la vostra web per conèixer més sobre el seu camí i continguts, entre ells, un documental anomenat “Darrere de les pantalles” (Behind the Screens), on expliquen tot el que comporta la fabricació d’un mòbil, des de “el bressol a la tomba”, és a dir, des que s’obtenen els materials necessaris fins que es converteix en residu. Us deixem amb el tràiler en anglès:
2. Comprar de segona mà o recondicionat
Encara que t’ho facin creure, no necessites el darrer model, sinó un mòbil que et funcioni bé. La tecnologia reacondicionada et permet estalviar diners i residus. Webs com Backmarket lideren aquest canvi donant garanties del bon estat dels dispositius.
Una altra opció al nostre abast és comprar de segona mà a botigues físiques oa plataformes com Wallapop. En aquests casos segurament obtindrem preus més competitius però en el cas de la compravenda entre particulars, ens hem d’assegurar que ens venguin un mòbil que realment estigui a l’estat que assegura el venedor i reconeixem que aquí hi ha menys garanties i que toca verificar-ho a fons o confiar en qui ens ho està venent.
Els fabricants s’esforcen a treure contínuament models millorats amb noves funcionalitats que superin els anteriors i els de la competència i ens generin la necessitat de renovar el nostre dispositiu cada cert temps.
Molt més responsable seria que les noves funcionalitats i millores es poguessin descarregar com a actualització sense necessitat de canviar tot el dispositiu cada vegada. Per als components físics, el seu fort seria poder-los incorporar amb petit i fàcils canvis de peça sense necessitat de rebutjar-ho tot.
3. Reparar o auto-reparar
Arreglar la pantalla trencada o canviar la bateria ha de ser fàcil i sortir més a compte que comprar un mòbil nou. Comunitats com iFixit treballen per fer-ho possible i faciliten que exercim el ‘dret a reparar’. Perquè sabies que com a persona consumidora tens dret a reparar?
Paral·lelament abunden els petits negocis de telefonia mòbil amb servei de reparació que donen feina i vida als veïns del teu barri, així que t’animem sempre a acostar-te a la teva botiga més propera i preguntar quant val reparar aquesta pantalla trencada. Si et costa 100 euros, encara que et sembli car, et segueix sortint molt més a compte que comprar-te un telèfon nou.
Aquí destaquem a més un altre avantatge: la independència. Les companyies operadores de telefonia solen acudir a sucoses ofertes de mòbils nous finançats a canvi de contractes de permanència que assegurin que t’hi quedis durant anys per mantenir-nos com a clients durant llargs períodes de temps. Tu decideixes si els segueixes el joc o no.
4. Reaprofitar
De vegades oblidem que en molt pocs anys els grans avenços tecnològics han sabut concentrar en molt poc espai i per relativament poc preu un munt d’eines que abans usàvem per separat.
El teu mòbil és un petit ordinador, si es fa malbé una de les seves funcionalitats, no el llencis! encara ho pots fer servir de mil maneres:
- calculadora
- càmera de fotos
- alarma
- reproductor de música
- llanterna
- … i molt més
5. Donar per a la seva revenda o reciclatge
Hi ha exemples com Movilbak, empresa que et compra el teu mòbil per revendre’l o reciclar-lo alhora que col·laboren amb ONG com l’Institut Jane Goodall, Intermón Oxfam, Amnistia Internacional o Fundació Mona mitjançant donatius.
Les botigues de les operadores, de venda de mòbils i de reparació també poden tenir punts de recollida. Una altra opció pot ser dirigir-te al punt net més proper.
Així que si creus que el teu mòbil ja no es pot reparar ni reutilitzar de cap manera, assegura’t que s’acaba en un lloc on es pugui recuperar i aprofitar sense que es converteixi en un residu.
6. Estandarditzar components i accessoris
Necessitem lleis que obliguin a unificar mateixes peces, components, carregadors, fundes i accessoris per a tots els models i marques.
La UE ja està legislant en aquest sentit amb iniciatives relacionades amb el ja esmentat right to repair, mesures sobre ecodisseny, o la lluita contra l’obsolescència programada entre d’altres, però aquests esforços han de ser globals per protegir el dret de les persones consumidores a tot el món.
No negarem el que és evident: és difícil imaginar-nos sense mòbil avui dia. S’ha convertit en una eina indispendable per a milions de persones. Així que raó de més per assenyalar el llarg recorregut que li queda a aquest gegantí sector per reduir-ne l’impacte ambiental.
T’ha resultat útil? Anima’t a provar alguna d’aquestes alternatives i difondre-les per reduir residus al sector de la telefonia mòbil.