Quan i com sorgeix la idea devasovengo?
VasovenGo neix a inicis del 2022 en un dinar de mare i filla, parlant sobre tants mals hàbits que ens han portat a aquesta crisi climàtica i sobre les capacitats que com a dissenyadores i emprenedores tenim de transformar-les. Neix de la unió entre dues generacions; una que ha viscut una infància on la reutilització era una normalitat, i una altra que viu un ideal de recuperar-la. Neix d’una motivació conjunta de fer allò que estigui al nostre abast per deixar un planeta millor per a les generacions que ens segueixen.
Quin és el vostre públic objectiu i quina és la proposta de valor que us oferiu?
L’objectiu principal de vasovenGo és acompanyar la ciutadania a recuperar l’hàbit de reutilitzar. Generant tendència a través del disseny i oferint un sistema fàcil i analògic és la nostra estratègia per competir contra les conveniències dels envasos d’un sol ús. Volem començar abordant el context que consumeix més gots d’un sol ús: la indústria del cafè i les cafeteries d’especialitat, però l’abast seran tots aquells establiments que tard o d’hora hagin de fer la transició cap a la reutilització i no sàpiguen com, ni on començar.
Ens pots explicar per què unvasovengoés més sostenible que un got d’un sol ús?
Per entendre per què hi ha productes més o menys sostenibles ens hem de qüestionar el seu sentit a la vida i la raó per la qual va ser dissenyat. Quin és el sentit de crear un got per beure cafè, que només es pugui fer servir una vegada, si és una activitat que repetim diàriament? Si pensem en allò que implica el cicle de vida d’un got, (l’extracció de materials, energia de fabricació, gasolina per al transport, recuperació com a residu i energia per al reciclatge -en el millor dels casos-) i l’utilitzem per consumir només 250ml de beguda en 10 minuts, potser hi ha una cosa que no encaixa bé. Comparant que necessitem un got per beure un cafè o un got per beure 200 cafès, la reducció de l’impacte per got és clara. Per això, cada cop que reutilitzem un got disminuïm el seu impacte ambiental, que és el que busquem fomentar amb el sistema de reutilització de vasovenGo.
Allargar la vida útil del producte és clau per a l’economia circular Quants usos pot arribar a tenir un vasovengo? I com tanqueu el cicle per minimitzar la generació de residus?
(La primera part es respon a dalt)
VasovenGo és un sistema de devolució i tornada d’envasos; el fet de no vendre, sinó llogar gots, ens permet tenir control de la fi de vida dels envasos perquè, un cop estiguin arribant al final de vida, els puguem recuperar i enviar de nou als nostres proveïdors perquè els reciclin i produeixin nous productes.
Quins són els avantatges de fer cascareta d’arròs en la fabricació? Quins són els avantatges de fer cascareta d’arròs en la fabricació?
Per oferir un servei 100% circular, decidim escollir els proveïdors amb criteris més sostenibles que trobem: d’una banda, prioritzant la producció boja per evitar transports i emissions innecessàries, i de l’altra, escollint materials ecoinnovadors. En utilitzar 60% de closca d’arròs estem aplicant un dels principis de l’economia circular: utilitzar residus com a recursos. El arroz es uno de los alimentos más consumidos en el mundo, y su cáscara no es apta para ningún fin alimentario tanto para humanos como animales. Utilitzar aquest residu agrícola permet optimitzar l’ús de plàstic, substituint el 60% de polímer que normalment faríem servir per produir els mateixos gots.
Teniu dades de l’impacte (positiu) al medi ambient que té el lloguer de gots VS. els gots dun sol ús (en termes de reducció emissions de CO2, plàstic reciclat, etc)?
Segons estudis ambientals, reutilitzar un got 50 vegades, disminueix 10 vegades la petjada de carboni vs. un got d’un sol ús.
A quins establiments podem trobar actualment vasovengo?
Café y queso
Juice Dudes Provenza
Jucie Dudes Meridiana
Juice Dude’s Universitat
Juice Dudes Gran Via
Pantastic Ibiza
BCOFEE
Sotaque Café
NEO Café
El Bullidor
Juice Dudes Poblenou
Roma & Sants
Austral Coffee Bar
Coffee Casa
El disseny dels gots és realment molt atractiu L’usuari té la possibilitat de quedar-se amb el got?
Per descomptat! Si vols reutilitzar el teu vasovenGo cada dia, només ens estarem apropant més al nostre objectiu d’evitar residus plàstics. Si ets de les que ho oblida a casa i vas acumulant gots, després els pots tornar tots i recuperar el teu dipòsit. No volem que res impedeixi que reutilitzis, per això intentem fer-t’ho fàcil i sobretot, gratis!
Porteu alguna traçabilitat per saber quants gots heu “llogat” i quants es tornen?
De moment la forma de fer una traçabilitat és amb la quantitat de gots que han sortit dels nostres establiments, aquells que no han retornat significa que estan en circulació, és a dir, que s’estan emplenant constantment. De totes maneres, estem treballant per incrementar la traçabilitat d’usos sense implicar l’usuari, per evitar barreres d’usabilitat i assegurar-nos la simplicitat del nostre sistema.
Qui són els vostres socis clau?
Els usuaris són els nostres còmplices, són els qui tenen el poder d’exercir pressió als establiments per adoptar el nostre sistema. Això no obstant, tenim una xarxa de suport molt important que ens ha permès ser qui som avui; els nostres proveïdors Ecogots per donar forma als envasos, l’agència de publicitat i disseny Wò studio per donar veu, imatge i vida a la marca, la consultora ambiental inèdit per assessorar-nos en el nostre model de negoci circular, i altres institucions que ens han donat suport per donar aquest impuls cap a la reutilització com Rezero, Barcelona Coffee Guide o l’ajuntament de Barcelona.
Com rendibilitzar el lloguer de vasovengo?
Amb la nova llei de residus, els usuaris estaran obligats a pagar un import per cada got d’un sol ús que consumeixen, a banda del preu del cafè. Per més baix que sigui el preu per envàs, cada cafè que l’usuari consumeixi acumularà una despesa extra. El cost d’utilitzar gots és gratuït, ja que només cal donar un euro a manera de dipòsit que l’usuari recuperarà un cop retorni el got. És rendible des del primer ús.
Quina és l’estratègia de desenvolupament en què esteu enfocats actualment?
Estem intentant guanyar confiança i fer-nos conèixer principalment a través d’esdeveniments, que és un altre dels contextos de generació de residus més crítics. Creiem que abans d’anar «porta a porta» a les cafeteries i establiments, hem d’utilitzar el nostre millor aliat -els usuaris- perquè siguin ells els que demanin el canvi a les cafeteries de confiança. Som conscients que per canviar un hàbit hem de generar tendència, i per aconseguir això ens esforçarem a crear una comunicació potent, que impulsi el canvi motivant, mai no recriminant.